Selecteer een pagina

Onboarding terwijl we allemaal vanuit huis werken. De waarde en cultuur van de organisatie zal in deze tijd op een realistische doch aantrekkelijke wijze gepresenteerd moeten worden aan de nieuwe werknemer. Hoe doen we dat eigenlijk? De afgelopen maanden merk ik dat dit vraagtekens oproept bij mijn klanten en klanten van zakenrelaties. Inmiddels heb ik meerdere gesprekken gevoerd over dit onderwerp.

5 Waardevolle tips om rekening mee te houden tijdens een onboarding op afstand.

De onboarding begint vóór de onboarding

Na het tekenen van het contract en de startdatum is het zoals altijd belangrijk om contact te onderhouden met je nieuwe medewerker. Doe er nu een schepje bovenop om de werknemer met een goed gevoel te laten starten bij jouw organisatie. Stuur hem een klein welkom pakket, bosje bloemen of een handgeschreven kaart.

Een duidelijk programma

Je organisatie zal zich ongetwijfeld moeten aanpassen aan de situatie. Anticipeer op tijd aan maak een concreet programma zodat de nieuwe werknemer weet waar hij aan toe is vanaf dag 1. Er komen tientallen nieuwe taken op de nieuwe werknemer af, laat het in elk geval gestructureerd verlopen. Houdt hierbij rekening met het managen van wederzijdse behoeften. Plan vaste contactmomenten in, dit mag intensiever dan je gewend bent en kan rustig aan afgebouwd worden.

Maandagochtend; Tijd voor een teamcall. Of wat leukers…

Een mooie gelegenheid om je voor te stellen en je teamgenoten beter te leren kennen, het sociale aspect is immers héél belangrijk in de onboarding, op afstand kan het lastiger zijn om die persoonlijke touch te verwerken in je onboarding proces. Laat meteen de sfeer proeven die er heerst in het team. Wat dacht je van een gezamenlijk ontbijtje met het team op Zoom of Teams?

Buddy

Koppel je nieuwe werknemer aan een buddy waar hij tijdens de eerste weken al zijn vragen aan kan stellen en een vertrouwensband mee opbouwt. Een buddy bij je nieuwe werkgever zorgt voor vertrouwen. Dit kan ook iemand zijn die in een ander team werkzaam is.

Blijf vragen stellen

Voor vrijwel iedereen is de situatie nieuw, daarom is het als manager nodig om vragen te blijven stellen aan je nieuwe werknemer. Waar ligt de behoefte van de werknemer tijdens het proces? Hoe kunnen we het onboarding proces verbeteren en de kantoorsfeer beter overbrengen?

Mocht je de mogelijkheid hebben en vervolgens het verstandige besluit hebben genomen om door te gaan met het werven van nieuwe personeel in deze tijd. Zorg dan dat je de juiste aanpassingen hebt gedaan om het onboarding proces vlekkeloos te laten verlopen. Hopelijk helpen deze tips je op weg.